Rok szkolny 2023/2024
Pedagog szkolny – mgr Maria Mleczek
Godziny pracy:
Poniedziałek –
Wtorek –
Środa –
Czwartek –
Piątek –
Pedagog specjalny – mgr Dorota Herbeć
Godziny pracy:
Poniedziałek –
Wtorek –
Środa –
Czwartek –
Piątek –
Stres – jak sobie z nim radzić?
Ludzie w XXI wieku są narażeni na życie w ciągłym biegu, a co a tym idzie na STRES. Można już nazwać to chorobą tych czasów. Człowiek cały czas się czymś stresuje – egzaminem, pracą, chorobą itp. Każdy z nas na pewno go zna i miał z nim do czynienia, może nawet w tym momencie. Stres odbieramy jako odczucie dyskomfortu w określonej sytuacji, rozumianego jako stan napięcia, poczucie zagrożenia lub lęku. Krótkotrwały stres ma charakter adaptacyjny i nas mobilizuje, z kolei długotrwały osłabia zdolności immunologiczne organizmu.
16 technik jak poradzić sobie ze stresem?
- Zachowaj pozytywne nastawienie.
- Zaakceptuj, że istnieją zdarzenia, których nie możesz kontrolować.
- Bądź asertywny, a nie agresywny. Podkreślaj swoje uczucia, opinie lub przekonania, zamiast być defensywnym lub pasywnym czy złym.
- Znajdź swój sposób na redukcję stresu.
- Ucz się technik relaksacyjnych i ćwicz. Spróbuj medytacji,jogi.
- Ćwicz regularnie. Twój organizm lepiej radzi sobie ze stresem, gdy jest w dobrej kondycji.
-
Jedz zdrowe, dobrze zbilansowane posiłki.
- Naucz się efektywniej zarządzać czasem.
- Podejmuj próby zachowania codziennej rutyny ‒ stałe pory przywracają ład, harmonię, a natłok zmian jest stresogennym wyzwaniem.
- Odpowiednio ustalaj granice i naucz się odmawiać prośbom, które spowodowałyby nadmierny stres w twoim życiu.
- Znajdź czas na hobby, zainteresowania i relaks. Podejmuj przyjemne aktywności. Możesz stworzyć własną listę przyjemności: przerwa w obowiązkach na rozluźnienie mięśni, gry planszowe, aromatyczna kąpiel, czytanie, słuchanie muzyki, przytulanie kota, zabawa z psem, ciepła herbata itp. Rozpieszczaj się i rób coś co bardzo lubisz.
- Odpoczywaj i zadbaj o regularny sen. Twoje ciało potrzebuje czasu na regenerację po stresujących wydarzeniach.
- Nie używaj alkoholu, substancji psychoaktywnych.
- Szukaj wsparcia społecznego. Spędzaj czas z tymi, których lubisz. Zapewnij sobie wsparcie innych i bądź na bieżąco w kontakcie z najbliższymi.
- Rozmawiaj o swoich obawach i emocjach z osobami, do których masz zaufanie. Unikaj osób obciążających, raniących, wybieraj te, które realnie potrafią zrozumieć i wysłuchać.
- Poszukaj wsparcia i nie bój się prosić o pomoc. Szukaj pomocy u psychologa, aby nauczyć się zdrowych sposobów radzenia sobie ze stresem.
Informacja
Drodzy rodzice, kochani uczniowie
W związku z przedłużającym się okresem zdalnego nauczania, w sytuacjach które są dla was trudne, możecie kontaktować się z pedagogiem szkolnym drogą e-meilową (mariola.mlot@onet.pl) albo przez dziennik elektroniczny Librus.
Pozdrawiam serdecznie – pedagog szkolny
Cyberprzemoc
Określana jest jako współczesny rodzaj przemocy rówieśniczej.
Cyberprzemoc, to stosowanie przemocy poprzez: prześladowanie, zastraszanie, nękanie, wyśmiewanie innych osób z wykorzystaniem Internetu i narzędzi typu elektronicznego takich jak: SMS, e-mail, witryny internetowe, fora dyskusyjne w internecie, portale społecznościowe i inne.
Najczęstsze formy cyberprzemocy to:
- publikowanie poniżających filmów lub zdjęć;
- publikowanie ośmieszających, wulgarnych, komentarzy i postów;
- włamania na konta serwisów społecznościowych;
- flood, czyli wiadomościami w komunikatorze, telefonami, SMS-ami
- podszywanie się pod inne osoby;
- wykluczanie z ineternetowych społeczności.
Jak przeciwdziałać cyberprzemocy?
Nie ma technicznych form ochrony przed cyberprzemocą, która może spotkać Twoje dziecko lub Ciebie w dowolnym miejscu w sieci. Dlatego przede wszystkim należy jej przeciwdziałać.
Jeśli Twoje dziecko zaczyna dopiero przygodę z internetem, spróbuj uświadomić mu, że istnieje w nim problem agresji i uwrażliwiaj na innych ludzi – którzy wymagają szacunku w sieci tak samo, jak w kontaktach osobistych.
Zapoznaj dziecko z zasadami netykiety, jeśli korzysta już z sieci, porozmawiaj z nim o ewentualnych doświadczeniach cyberprzemocy. Może zna takie sytuacje z grupy znajomych, może napotkało je w sieci, a może samo jest sprawcą takiego ataku?
O czym warto pamiętać?
- Nawet pozornie niewinny żart może być rodzajem cyberprzemocy. Uważajmy na to, co piszemy.
- Na niektóre formy cyberprzemocy grozi odpowiedzialność karna.
- Na przemoc nie wolno odpowiadać tym samym. Jeśli czujesz, że sprawa Cię przerasta, skontaktuj się ze specjalistami (np.: pedagogiem, wychowawcą) lub odpowiednimi służbami.
- Pamiętaj, że w serwisach społecznościowych wszelkie przejawy cyberprzemocy można zgłosić do administratorów (zgłoś nadużycie).
- Gdy padasz ofiarą cyberprzemocy, zachowaj dowód: zrób zrzut ekranu, zachowaj SMSy lub wiadomości.
- Jako świadek cyberprzemocy – reaguj i sprzeciwiaj się.
Co zrobić, gdy Twoje dziecko doświadczy cyberprzemocy?
- Udziel mu osobistego wsparcia, porozmawiaj, zapewnij dużo uwagi.
- Zabezpiecz wszystkie dowody cyberprzemocy.
- Zwróć się do administratora serwisu/strony z prośbą o usunięcie nienawistnych treści i zablokowanie osoby atakującej. Większość serwisów oferuje specjalny formularz.
- Jeśli możesz porozmawiać ze sprawcą lub jego rodzicami, żądaj od niego zakończenia przemocy i usunięcia z sieci wszystkich jej śladów.
- Poinformuj o tej sytuacji szkołę, pedagoga, wychowawcę- tel. 74 8457350
- Jeśli popełniono przestępstwo, poinformuj o nim policję.
- Jeśli masz pytania, dzwoń pod numer 800 100 100 – to telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa w sieci.
- Powiedz swojemu dziecku o telefonie zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111.
Jak chronić siebie i swoje dzieci przed cyberprzemocą?
Na rynku dostępny jest szeroki wybór programów oferujących możliwość Kontroli Rodzicielskiej – takich jak Bitdefender Family Pack, Beniamin, Kurupira WebFilter , DNS Angel , Anti-Porn Strażnik Ucznia. Dzięki temu można przeglądać historię i w razie potrzeby zablokować dostęp do poszczególnych stron czy aplikacji, a nawet zablokować wybrany numer telefonu. Dodatkowo można sprawdzać gdzie jest nasza pociecha i otrzymywać powiadomienia, gdy wkroczy w teren oznaczony jako zakazany.
Drodzy rodzice, kochani uczniowie
W związku z zaistniałą sytuacją możecie się kontaktować z pedagogiem szkolnym drogą e- mailową
mariola.mlot@onet.pl
Pozdrawiam M. Młot- Pajdzik
Działania Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w ramach Punktów Diagnostyczno-Konsultacyjnych:
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest dzieciom i młodzieży, rodzicom i opiekunom oraz nauczycielom i specjalistom w formie wsparcia i pomocy w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych oraz podejmowaniu działań z zakresu profilaktyki uzależnień dzieci i młodzieży, prowadzeniu edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego poprzez poradnictwo telefoniczne, e-mail, CHAT.
Dyżury specjalistów odbywają się w dniach:
środa godz. 12.00-16.00 – psycholog mgr Anna Podyma
czwartek godz. 8.00-12.00 – psycholog mgr Kamila Majcherczyk
telefon kontaktowy : 797 984 251
Proponujemy następujące formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej dotyczące:
- Dla dzieci i młodzieży:
- zdrowia i bezpieczeństwa psychicznego
- trudności emocjonalnych, z uwzględnieniem radzenia sobie z obniżonym nastrojem, lękiem
- wywołanym aktualną sytuacją epidemiologiczną, radzenia sobie ze stresem związanym z izolacją społeczną,
- odpowiedzialnego korzystania z mediów elektronicznych i świadomości cyberzagrożeń,
- relacji rodzinnych,
- planowania i organizacji samodzielnej nauki w domu,
- rozwijania zainteresowań i mocnych stron.
- Dla rodziców i opiekunów :
- rozwijania prawidłowych relacji i konstruktywnej komunikacji w rodzinie,
- rozmów z dzieckiem dotyczących konieczności dostosowywania się do zaleceń wynikających ,
- epidemii, dbania o zdrowie swoje i innych, trudności edukacyjnych dziecka
- trudności wychowawczych,
- trudności związanych z niepełnosprawnością, chorobą dziecka ,
- trudności emocjonalnych, z uwzględnieniem radzenia sobie z lękiem wywołanym aktualną
- sytuacją epidemiologiczną , wspomagania dziecka w procesie nauki zdalnej.
POTRZEBUJESZ POMOCY – DZWOŃ
POWIATOWE CENTRUM POMOCY RODZINIE TEL. 74 66 66 300
TELEFON ZAUFANIA RZECZNIKA PRAW DZIECKA TEL. 800 121 212
TELEFON ZAUFANIA DLA DZIECI I MŁODZIEŻY TEL. 116 111
Jak radzić sobie z lękiem i stresem
OGRANICZ KORZYSTANIE Z MEDIÓW i TRZYMAJ SIĘ FAKTÓW!
Warto postawić na wiarygodne źródła informacji o epidemii i konsekwentnie.
POZOSTAŃ W KONTAKCIE Z INNYMI LUDŹMI!
Rozmowa z ludźmi, którym ufasz, może ci pomóc. Bądź w stałym kontakcie z rodziną i przyjaciółmi np. poprzez telefon czy różne komunikatory internetowe.
POMAGAJ INNYM!
Oczywiście na ile to możliwe w czasach epidemii.
PRZYGOTUJ PLAN DZIAŁANIA!
Będąc zmuszonym do pozostawania w domu przez większość czasu, warto z wyprzedzeniem zaplanować sobie czas. To pomoże uniknąć chaosu, a także zmniejszy poziom niepewności.
ZADBAJ O SWOJE CIAŁO!
W zdrowym ciele zdrowy duch! Dobra kondycja fizyczna organizmu, którą zapewnia m.in. zdrowa dieta, picie odpowiedniej ilości wody, właściwa higiena i regularna aktywność fizyczna, pozytywnie przekłada się na stan psychiki.
W MIARĘ MOŻLIWOŚCI RÓB TO, CO LUBISZ!
Na ile to możliwe, kontynuuj i rozwijaj swoje hobby oraz pasje.
DOBRZE SIĘ WYSYPIAJ!
Odpowiednia ilość i jakość snu wpływają zarówno na kondycję fizyczną, jak i psychiczną.
Pozdrawiam M. Młot- Pajdzik
Działalność Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
Z uwagi na obowiązujący w kraju stan epidemii PPPP działa w systemie zdalnym. Proponujemy działania wspierające:
Dla rodziców
Poradnictwo telefoniczne i e-mailowe dotyczące:
- trudności emocjonalnych wynikających z aktualnej sytuacji ( stanu epidemii, konieczności pozostawania w domu, nauki on-line).
- trudności z radzeniem sobie z samodzielną nauką w domu, motywacją.
- trudności wychowawczych.
- konsultacje logopedyczne.
Dla uczniów
Poradnictwo telefoniczne i poprzez e-mail dotyczące:
- planowania i organizacji samodzielnej nauki w domu oraz motywowanie do wykonywania zadań w systemie zdalnym,
- trudności emocjonalnych wynikających ze stanu pandemii,
- radzenia sobie ze stresem,
- radzenia sobie z sytuacją ekspozycji społecznej podczas zajęć on-line,
- radzenia sobie z izolacją społeczną i zaspokojenia potrzeby kontaktów rówieśniczych.
Informacja o godzinach pracy, numery telefonów oraz adresy e-mailowe specjalistów znajdują się na stronie głównej PPPP.
Zapraszamy do korzystania z naszych propozycji wsparcia.
Programy edukacyjno-profilaktyczne w roku szkolnym 2019/2020:
1. Moje dziecko idzie do szkoły – klasa Ia, Ib
2. Czyste powietrze wokół nas – klasa 0
3. Nie pal przy mnie, proszę – klasa II, III
4. Program Domowych Detektywów – Jaś i Małgosia na tropie – klasa IV
5. Znajdź właściwe rozwiazanie – klasa VII
6. Profilaktyka uzależnień – nowe narkotyki tzw. dopalacze – klasa VII, VIII
7. Trzymaj formę – klasa V, VI, VII, VIII
8. Unplugget – klasa VIII
9. Szkolna interwencja profilaktyczna wobec ucznia eksperymentującego ze środkami psychoaktywnymi
PROGRAMY PROFILAKTYCZNE w roku szkolnym 2016/2017
W klasie 0 przeprowadzony został program przedszkolnej edukacji antytytoniowej „Czyste powietrze wokół nas”. Program ten stanowi pierwszy etap nabywania wiedzy na temat szkodliwości dymu tytoniowego. Kształtowanie i wychowanie człowieka zaczyna się od lat najmłodszych. Postawa obronna wobec zjawiska palenia tytoniu, którą uda się wykształcić u dziecka w wieku przedszkolnym owocuje przez całe życie.
W klasie II zrealizowany został program edukacji antytytoniowej „Nie pal przy mnie, proszę”. Dziecko w tym wieku pozostaje wciąż pod dużym wpływem rodziców, ale coraz bardziej patrzy na grupę. Obserwuje starszych kolegów i styka się z zachowaniami niewłaściwymi. W tym wieku nie sięga jeszcze po papierosa, ale może utwierdzić się w przekonaniu, że palenie papierosów świadczy o dorosłości oraz przynależności do grypy. Program miał na celu wykształcenie u dzieci świadomej umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inne osoby palą przy nich papierosy.
W klasie III zrealizowany został program edukacji antytytoniowej „Nie pal przy mnie, proszę”. Dziecko będąc uczniem staje się uczestnikiem życia w grupie szkolnych kolegów. Spotyka się z uczniami starszymi, których zachowanie często ciekawi i wywołuje chęć naśladowania. Niestety, oprócz zachowań pozytywnych, dzieci obserwują zachowania niewłaściwe np. palenie papierosów. Celem programu było uporządkowanie i poszerzenie informacji na temat zdrowia, kształtowanie postaw odpowiedzialności za własne zdrowie, a przede wszystkim uświadomienie, że palenie tytoniu jest szkodliwe dla zdrowia oraz wykształcenie u dzieci umiejętności radzenia sobie w sytuacjach , gdy inni przy nich palą.