Stres  –  jak sobie z nim radzić?

Ludzie w XXI wieku są narażeni na życie w ciągłym biegu, a co a tym idzie na STRES.  Można już nazwać to chorobą tych czasów. Człowiek cały czas się czymś stresuje – egzaminem, pracą, chorobą  itp. Każdy z nas na pewno go zna  i miał z nim do czynienia, może nawet w tym momencie. Stres odbieramy jako odczucie dyskomfortu w określonej sytuacji, rozumianego jako stan napięcia, poczucie zagrożenia lub lęku.  Krótkotrwały stres ma charakter adaptacyjny i nas mobilizuje, z kolei długotrwały osłabia zdolności immunologiczne organizmu.

16 technik jak poradzić sobie ze stresem? 

  1. Zachowaj pozytywne nastawienie.
  2. Zaakceptuj, że istnieją zdarzenia, których nie możesz kontrolować.
  3. Bądź asertywny, a nie agresywny. Podkreślaj swoje uczucia, opinie lub przekonania, zamiast być defensywnym lub pasywnym czy złym.
  4. Znajdź swój sposób na redukcję stresu.
  5. Ucz się technik relaksacyjnych i ćwicz. Spróbuj medytacji,jogi.
  6. Ćwicz regularnie. Twój organizm lepiej radzi sobie ze stresem, gdy jest w dobrej kondycji.

  7. Jedz zdrowe, dobrze zbilansowane posiłki.

  8. Naucz się efektywniej zarządzać czasem.
  9. Podejmuj próby zachowania codziennej rutyny ‒ stałe pory przywracają ład, harmonię, a natłok zmian jest stresogennym wyzwaniem.
  10. Odpowiednio ustalaj granice i naucz się odmawiać prośbom, które spowodowałyby nadmierny stres w twoim życiu.
  11. Znajdź czas na hobby, zainteresowania i relaks. Podejmuj przyjemne aktywności. Możesz stworzyć własną listę przyjemności: przerwa w obowiązkach na rozluźnienie mięśni, gry planszowe, aromatyczna kąpiel, czytanie, słuchanie muzyki, przytulanie kota, zabawa z psem, ciepła herbata itp. Rozpieszczaj się i rób coś co bardzo lubisz.
  12. Odpoczywaj i zadbaj o regularny sen. Twoje ciało potrzebuje czasu na regenerację po stresujących wydarzeniach.
  13. Nie używaj alkoholu, substancji psychoaktywnych.
  14. Szukaj wsparcia społecznego. Spędzaj czas z tymi, których lubisz. Zapewnij sobie wsparcie innych i bądź na bieżąco w kontakcie z najbliższymi.
  15. Rozmawiaj o swoich obawach i emocjach z osobami, do których masz zaufanie. Unikaj osób obciążających, raniących, wybieraj te, które realnie potrafią zrozumieć i wysłuchać.
  16. Poszukaj wsparcia i nie bój się prosić o pomoc. Szukaj pomocy u psychologa, aby nauczyć się zdrowych sposobów radzenia sobie ze stresem.

Informacja

Drodzy rodzice, kochani uczniowie

W związku z przedłużającym się okresem zdalnego nauczania, w sytuacjach które są dla was trudne, możecie kontaktować się z pedagogiem szkolnym drogą e-meilową (mariola.mlot@onet.pl)  albo przez dziennik elektroniczny Librus.

Pozdrawiam serdecznie – pedagog szkolny

Cyberprzemoc

Określana jest jako współczesny rodzaj przemocy rówieśniczej.

Cyberprzemoc, to stosowanie przemocy poprzez: prześladowanie, zastraszanie, nękanie, wyśmiewanie innych osób z wykorzystaniem Internetu   i narzędzi typu elektronicznego takich jak: SMS, e-mail, witryny internetowe, fora dyskusyjne w internecie, portale społecznościowe i inne.

 

Najczęstsze formy cyberprzemocy to:

  • publikowanie poniżających filmów lub zdjęć;
  • publikowanie ośmieszających, wulgarnych, komentarzy i postów;
  • włamania na konta serwisów społecznościowych;
  • flood, czyli wiadomościami w komunikatorze, telefonami, SMS-ami
  • podszywanie się pod inne osoby;
  • wykluczanie z ineternetowych społeczności.

Jak przeciwdziałać cyberprzemocy?

Nie ma technicznych form ochrony przed cyberprzemocą, która może spotkać Twoje dziecko lub Ciebie w dowolnym miejscu w sieci. Dlatego przede wszystkim należy jej przeciwdziałać.

Jeśli Twoje dziecko zaczyna dopiero przygodę z internetem, spróbuj uświadomić mu, że istnieje w nim problem agresji i uwrażliwiaj na innych ludzi – którzy wymagają szacunku w sieci tak samo, jak w kontaktach osobistych.

Zapoznaj dziecko z zasadami netykiety, jeśli korzysta już z sieci, porozmawiaj z nim o ewentualnych doświadczeniach cyberprzemocy. Może zna takie sytuacje z grupy znajomych, może napotkało je w sieci, a może samo jest sprawcą takiego ataku?

O czym warto pamiętać?

  1. Nawet pozornie niewinny żart może być rodzajem cyberprzemocy. Uważajmy na to, co piszemy.
  2. Na niektóre formy cyberprzemocy grozi odpowiedzialność karna.
  3. Na przemoc nie wolno odpowiadać tym samym. Jeśli czujesz, że sprawa Cię przerasta, skontaktuj się ze specjalistami (np.: pedagogiem, wychowawcą) lub odpowiednimi służbami.
  4. Pamiętaj, że w serwisach społecznościowych wszelkie przejawy cyberprzemocy można zgłosić do administratorów (zgłoś nadużycie).
  5. Gdy padasz ofiarą cyberprzemocy, zachowaj dowód: zrób zrzut ekranu, zachowaj SMSy lub wiadomości.
  6. Jako świadek cyberprzemocy – reaguj i sprzeciwiaj się.

Co zrobić, gdy Twoje dziecko doświadczy cyberprzemocy?

  1. Udziel mu osobistego wsparcia, porozmawiaj, zapewnij dużo uwagi.
  2. Zabezpiecz wszystkie dowody cyberprzemocy.
  3. Zwróć się do administratora serwisu/strony z prośbą o usunięcie nienawistnych treści i zablokowanie osoby atakującej. Większość serwisów oferuje specjalny formularz.
  4. Jeśli możesz porozmawiać ze sprawcą lub jego rodzicami, żądaj od niego zakończenia przemocy i usunięcia z sieci wszystkich jej śladów.
  5. Poinformuj o tej sytuacji szkołę, pedagoga, wychowawcę- tel. 74 8457350
  6. Jeśli popełniono przestępstwo, poinformuj o nim policję.
  7. Jeśli masz pytania, dzwoń pod numer 800 100 100 – to telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa w sieci.
  8. Powiedz swojemu dziecku o telefonie zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111.

 

Jak chronić siebie i swoje dzieci przed cyberprzemocą?

Na rynku dostępny jest szeroki wybór programów oferujących możliwość Kontroli Rodzicielskiej – takich jak Bitdefender Family Pack, Beniamin, Kurupira WebFilter , DNS Angel , Anti-Porn  Strażnik Ucznia. Dzięki temu można przeglądać historię i w razie potrzeby zablokować dostęp do poszczególnych stron czy aplikacji, a nawet zablokować wybrany numer telefonuDodatkowo można sprawdzać gdzie jest nasza pociecha i otrzymywać powiadomienia, gdy wkroczy w teren oznaczony jako zakazany.

Drodzy rodzice, kochani uczniowie

W związku z zaistniałą sytuacją możecie się kontaktować z pedagogiem szkolnym drogą e- mailową
mariola.mlot@onet.pl

Pozdrawiam M. Młot- Pajdzik

Działania Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w ramach Punktów Diagnostyczno-Konsultacyjnych:

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest dzieciom i młodzieży, rodzicom i opiekunom oraz nauczycielom i specjalistom w formie wsparcia i pomocy w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych oraz podejmowaniu działań z zakresu profilaktyki uzależnień dzieci i młodzieży, prowadzeniu edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego poprzez poradnictwo telefoniczne, e-mail, CHAT.

Dyżury specjalistów odbywają się w dniach:

środa godz. 12.00-16.00 – psycholog mgr Anna Podyma

czwartek godz. 8.00-12.00 – psycholog mgr Kamila Majcherczyk

telefon kontaktowy : 797 984 251

Proponujemy następujące formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej dotyczące:

  1. Dla dzieci i młodzieży:
  • zdrowia i bezpieczeństwa psychicznego
  • trudności emocjonalnych, z uwzględnieniem radzenia sobie z obniżonym nastrojem, lękiem
  • wywołanym aktualną sytuacją epidemiologiczną, radzenia sobie ze stresem związanym z izolacją społeczną,
  • odpowiedzialnego korzystania z mediów elektronicznych i świadomości cyberzagrożeń,
  • relacji rodzinnych,
  • planowania i organizacji samodzielnej nauki w domu,
  • rozwijania zainteresowań i mocnych stron.
  1. Dla rodziców i opiekunów :
  • rozwijania prawidłowych relacji i konstruktywnej komunikacji w rodzinie,
  • rozmów z dzieckiem dotyczących konieczności dostosowywania się do zaleceń wynikających ,
  • epidemii, dbania o zdrowie swoje i innych, trudności edukacyjnych dziecka
  • trudności wychowawczych,
  • trudności związanych z niepełnosprawnością, chorobą dziecka ,
  • trudności emocjonalnych, z uwzględnieniem radzenia sobie z lękiem wywołanym aktualną
  • sytuacją epidemiologiczną , wspomagania dziecka w procesie nauki zdalnej.

POTRZEBUJESZ POMOCY – DZWOŃ

POWIATOWE CENTRUM POMOCY RODZINIE TEL. 74 66 66 300

TELEFON ZAUFANIA RZECZNIKA PRAW DZIECKA TEL. 800 121 212

TELEFON ZAUFANIA DLA DZIECI I MŁODZIEŻY TEL. 116 111

Jak radzić sobie z lękiem i stresem

OGRANICZ KORZYSTANIE Z MEDIÓW i TRZYMAJ SIĘ FAKTÓW!

Warto postawić na wiarygodne źródła informacji o epidemii i konsekwentnie.

POZOSTAŃ W KONTAKCIE Z INNYMI LUDŹMI!

Rozmowa z ludźmi, którym ufasz, może ci pomóc. Bądź w stałym kontakcie z rodziną i przyjaciółmi np. poprzez telefon czy różne komunikatory internetowe.

POMAGAJ INNYM!

Oczywiście na ile to możliwe w czasach epidemii.

PRZYGOTUJ PLAN DZIAŁANIA!

Będąc zmuszonym do pozostawania w domu przez większość czasu, warto z wyprzedzeniem zaplanować sobie czas. To pomoże uniknąć chaosu, a także zmniejszy poziom niepewności.

ZADBAJ O SWOJE CIAŁO!

W zdrowym ciele zdrowy duch! Dobra kondycja fizyczna organizmu, którą zapewnia m.in. zdrowa dieta, picie odpowiedniej ilości wody, właściwa higiena i regularna aktywność fizyczna, pozytywnie przekłada się na stan psychiki.

W MIARĘ MOŻLIWOŚCI RÓB TO, CO LUBISZ!

 Na ile to możliwe, kontynuuj i rozwijaj swoje hobby oraz pasje.

DOBRZE SIĘ WYSYPIAJ!

Odpowiednia ilość i jakość snu wpływają zarówno na kondycję fizyczną, jak i psychiczną.

Pozdrawiam M. Młot- Pajdzik

Działalność Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej

Z uwagi na obowiązujący w kraju stan epidemii PPPP działa w systemie zdalnym. Proponujemy działania wspierające:

Dla rodziców

Poradnictwo telefoniczne i e-mailowe dotyczące:

  • trudności emocjonalnych wynikających z aktualnej sytuacji ( stanu epidemii, konieczności pozostawania w domu, nauki on-line).
  • trudności z radzeniem sobie z samodzielną nauką w domu, motywacją.
  • trudności wychowawczych.
  • konsultacje logopedyczne.

Dla uczniów

Poradnictwo telefoniczne i poprzez e-mail dotyczące:

  • planowania i organizacji samodzielnej nauki w domu oraz motywowanie do wykonywania zadań w systemie zdalnym,
  • trudności emocjonalnych wynikających ze stanu pandemii,
  • radzenia sobie ze stresem,
  • radzenia sobie z sytuacją ekspozycji społecznej podczas zajęć on-line,
  • radzenia sobie z izolacją społeczną i zaspokojenia potrzeby kontaktów rówieśniczych.

Informacja o godzinach pracy, numery telefonów oraz adresy e-mailowe specjalistów znajdują się na stronie głównej PPPP.

Zapraszamy do korzystania z naszych propozycji wsparcia.

Pedagog szkolny – mgr Mariola Młot-Pajdzik

Godziny pracy:

Poniedziałek – 11.00 – 15.45

Wtorek – 10.00 – 14.40

Środa – 10.00 – 14.40

Czwartek – 8.15 – 13.45

Piątek – 8.15 – 12.00

Programy edukacyjno-profilaktyczne w roku szkolnym 2019/2020:

1. Moje dziecko idzie do szkoły – klasa Ia, Ib

2. Czyste powietrze wokół nas – klasa 0

3. Nie pal przy mnie, proszę – klasa II, III

4. Program Domowych Detektywów – Jaś i Małgosia na tropie – klasa IV

5. Znajdź właściwe rozwiazanie – klasa VII

6. Profilaktyka uzależnień – nowe narkotyki tzw. dopalacze – klasa VII, VIII

7. Trzymaj formę – klasa V, VI, VII, VIII

8. Unplugget – klasa VIII

9. Szkolna interwencja profilaktyczna wobec ucznia eksperymentującego ze środkami psychoaktywnymi

PROGRAMY  PROFILAKTYCZNE w roku szkolnym 2016/2017

VLUU L110, M110  / Samsung L110, M110

 W klasie 0 przeprowadzony został program przedszkolnej edukacji antytytoniowej „Czyste powietrze wokół nas”. Program ten stanowi pierwszy etap nabywania wiedzy na temat szkodliwości dymu tytoniowego. Kształtowanie i wychowanie człowieka zaczyna się od lat najmłodszych. Postawa obronna wobec zjawiska palenia tytoniu, którą uda się wykształcić u dziecka w wieku przedszkolnym owocuje przez całe życie.

VLUU L110, M110  / Samsung L110, M110

VLUU L110, M110  / Samsung L110, M110

W klasie II zrealizowany został program edukacji antytytoniowej „Nie pal przy mnie, proszę”. Dziecko w tym wieku pozostaje wciąż pod dużym wpływem rodziców, ale coraz bardziej patrzy na grupę. Obserwuje starszych kolegów i styka się z zachowaniami niewłaściwymi. W tym wieku nie sięga jeszcze po papierosa, ale może utwierdzić się w przekonaniu, że palenie papierosów świadczy o dorosłości oraz przynależności do grypy. Program miał na celu wykształcenie u dzieci świadomej umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inne osoby palą przy nich papierosy.

VLUU L110, M110  / Samsung L110, M110W klasie III zrealizowany został program edukacji antytytoniowej „Nie pal przy mnie, proszę”. Dziecko będąc uczniem staje się uczestnikiem życia w grupie szkolnych kolegów. Spotyka się z uczniami starszymi, których zachowanie często ciekawi i wywołuje chęć naśladowania. Niestety, oprócz zachowań pozytywnych, dzieci obserwują zachowania niewłaściwe np. palenie  papierosów. Celem programu było uporządkowanie i poszerzenie informacji na temat zdrowia, kształtowanie postaw odpowiedzialności za własne zdrowie, a przede wszystkim uświadomienie, że palenie tytoniu jest szkodliwe dla zdrowia oraz wykształcenie u dzieci umiejętności radzenia sobie w sytuacjach , gdy inni przy nich palą.